sunnuntai 22. tammikuuta 2012

Uppgift 1 - Mitt liv

Tanken på ett liv utan dator och internet är för mig en omöjlig tanke. Tyvärr kretsar min vardag till högsta grad runt datorn och allt det man kan göra med den. Facebook, bloggar och dagstidningar besöks frenetiskt och mitt följande av bloggar är närmare slaviskt. Vet det mesta om de största svenska och finska bloggarna: vad de tycker om, hur de klär sig, vad de håller på med - listan kan göras oändligt lång. 

Facebook är min akilleshäl då det kommer till att arbeta med datorn. Texter tar längre att skriva och tankegången bryter konstant då jag bara måste kolla vad Pekka Puupää har uppdaterat om sina politiska åsikter, eller varför Lisa Springroll har gjort slut med sin pojkvän. Tiden går snabbt då man kollar upp folk, det är skrämmande hur mycket info om bekanta man får tillgång till genom Facebook. Konstaterade själv detta någon gång under hösten och raderade massor med skumt folk från mina vänner. Jag menar, varför skulle jag vilja att Marko 27 jag träffat en gång under en utekväll har tillgång till mitt liv: var jag studerar, vem mina vänner är, var jag festar etc. 

Även dagstidningar hör till mina mest besökta internet sajter under dagen. Förutom läsandet av artiklar gillar jag även att kolla upp de anonyma kommentarerna om dem. Kan sitta och småflina åt människors (enligt mig) korkade kommentarer om diverse samhällsfenomen.

Google är en sajt som gjort mitt liv underbart mycket lättare. Genom sökmotorn får man tillgång till all världens information. Detta hjälper enormt då man är ute efter att skaffa mer eller mindre relevant information. Använder google till att leta efter allt mellan himmel och jord - tusentals böcker, recept och personer dyker upp på två sekunder efter klick på sök. 

Har med mig min dator på de flesta föreläsningar, den underlättar antecknandet markant. Skriver även alla skolarbeten på min egen kära Macbook Pro som är min egen lilla baby.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti