sunnuntai 29. tammikuuta 2012

Uppgift 2 - K-U-L-T-U-R

B-I-L. D-A-T-O-R. P-R-O-S-E-M-I-N-A-R-I-U-M. K-R-I-G. Det är intressant hur sammansatta bokstäver blir ord med olika innebörd. Bl.a. detta diskuterades på föreläsningen den 23.1. 

K-U-L-T-U-R. Vad är kultur? Vad betyder ordet för mig? Beskriv ordet kultur med en mening. Det var ingen lätt uppgift vi skulle lösa genast i början av föreläsningen. Det är sällan jag verkligen sätter mig ner och funderar över ord och hur jag skulle beskriva dem. Ord är något alldeles självklart för mig, de bara finns. Tidigare under hösten skulle vi förklara ordet "inlärning" på så många sätt som möjligt. Man blir alldeles tagen på sängen då självklara och vardagliga ord och uttryck skall förklaras - "Kultur är nu bara kultur".

Något annat vi gick igenom var informationsflödet. I dagens samhälle är den dagliga mängden information man tar del av enorm, i varje fall känns det så. Löpsedlar, radiokanaler och tv program basunerar ut den ena nyheten efter den andra, det skvallras med kompisar och diskuteras med föräldrar. Informationen överförs oftast från en avsändare till en mottagare och det finns allt som oftast ett syfte med informationsöverföringen. Det lönar sig därför att vara på sin vakt då man lyssnar till kompisars åsikter och information om det ena och det andra. Alla är dock inte så duktiga på detta och tar emot all världens information med öppna armar och vänder därmed kappan efter vinden irriterande ofta.

Hamnade säkert på ett ganska ordentligt sidospår här. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti