sunnuntai 13. toukokuuta 2012

Om att googla sig själv

Jag deltog inte i förra måndagens föreläsning och fick uppgiften att läsa detta inlägg skrivet av vår föreläsare Jessica Parland-von Essen och skriva ett inlägg på basis av det. 

Ärligt talar så brukar jag sitta och googla mig själv med jämna mellanrum. Inte för att jag är någon egoist som älskar mig själv utan av ren nyfikenhet för vad det står om mig på internet. Resultaten brukar vara ganska knappa, jag finner oftast några bilder tagna av inthecity för något år sedan och eventuellt en lista på att jag tog studenten år 2009. Jag bloggar men inte under mitt eget namn så den kommer inte upp. Jessica skriver i sitt inlägg att det är bra att man har en chans till att visa sin egen sida av sig genom till exempel en blogg eftersom det på internet kan stå både den ena och den andra lögnen om en. Det behöver inte ens vara lögner utan det räcker med att de tre första träffarna handlar om hur man varit och festat och alla tar för givet att du är ett partyanimal utan like.

Jag har dock aldrig tänkt på att jag själv borde ingripa och skapa mig en webbprofil. Dels har jag aldrig haft behov av det, dels är det inte sådant jag går omkring och tänker på. Men visst är det coolt att man kan påverka ens profil som finns på nätet. Några varningsklockor ringer dock i mitt huvud då det kommer till detta. För visst är det sant att man kan skapa sig en profil som motsvarar ens riktiga liv, men detta kan även utnyttjas och användas på fel sätt. Hur ofta hör man inte historier om personer som träffat folk via internet för att sedan bli besvikna då den verkliga personen stiger fram och inte motsvarar profilen den byggt upp på nätet?

Jag tror att detta med en verklighetstrogen nätprofil är något som blir mer aktuellt hela tiden. Arbetstagare har redan ryktet om sig att kolla upp sina anställda på internet och då om någonsin lönar det sig att ha en städad profil ifall ens jobb är en kärt.

That's me!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti