sunnuntai 12. helmikuuta 2012

Uppgift 3 - En utebliven föreläsning

Jag hade förhinder måndagen den 30.1 och kunde därmed inte delta i kursens föreläsning. För att kompensera min frånvaro skulle jag skriva ett blogginlägg på basis av en text jag hittade på kursen Moodle sidor. Glömsk och förvirrad som jag är glömde jag bort allt detta under veckan. Därmed kommer min kompenserande uppgift alldeles för sent, men får väl hålla humöret uppe och tänka på ordspråket bättre sent än aldrig. Känner dock på mig att detta knappast uppskattas av föreläsaren, ber därför om ursäkt.

Nåja, dags att komma till det relevanta. Hittade ett blogginlägg på Moodle med rubriken Musiksveriges tautologier. Come again var min första tanke och det jag gjorde var att googla upp ordet tautologi. Wikipedia menar att tautologi är då man säger samma sak flera gånger men på olika sätt, tårta på tårta betyder ungefär samma sak. Tillbaka till inlägget. Det jag får ut av skribentens text är att jag själv börjar analysera mina åsikter angående illegal nerladdning av tex filmer och musik. Blogginlägget tar upp en grupp vid namn Musiksverige som bla skriver att: 

"Vi menar att man inte ens bör jämföra ”lagligt gratis” med ”olagligt gratis”. Medan ”lagligt gratis” leder till tillväxt och sysselsättning, är det är självklart att ”olagligt gratis” – illegal konkurrens – skadar marknaden."

Jag tror att de syftar på att webbplattformer såsom Youtube och den del av Spotify som är gratis är accepterade och att videon och musiken som finns där sprids på ett sätt som gynnar artisterna själva. Visst är det sant, ifall jag gillar en artist orkar jag knappast klicka mig igenom alla dess sånger på Youtube. Däremot är det så otroligt lätt i dessa dagar att få tag på artistens hela produktion via nätet, dessutom alldeles gratis. Att betala 20€ för en cd skiva känns som rena rama rånet. Härom veckan diskuterade vi faktist detta fenomen med några av mina studentkollegor. Vi alla kom fram till samma slutsats: istället för att desperat hänga fast vid att få människor att köpa överprisade cd skivor och dvd boxar borde skivbolagen och filmproducenterna utveckla sina tjänster. 

Spotify är enligt mig en alldeles genial uppfinning (ifall man kan tala om digitala portaler som "uppfinningar"). Någon förstod att musikförsäljningen i dess stenåldersform dalar så vad gör man? Öppnar en musikportal finansierad av reklamer, för att sedan utveckla den till Spotify Premium som går ut på att man för ca 10€ i månaden får lyssna så mycket man vill på så gott som alla världens artiser. Portalen är behändig och enkelt layoutad. Jag förundrar mig inte alls över att Spotify blivit en succé. 

Själv köper jag numera ytterst sällan cd skivor eller dvd boxar. Ifall en cd skiva råkar följa med mig hem handlar det om något av mina absoluta favoritband som jag gärna stöder eftersom dessa oftast är mindre populära och kända band. Förövrigt intresserar musikindustrin inte mig. Jag förstår dilemmat - ifall ingen köper artisternas musik på laglig väg kommer de inte fortsätta att göra det de gör pga ekonomiska skäl. Men kom igen, det känns för långt borta från mig. Jag bryr mig inte ifall Britney Spears aldrig mer släpper en skiva eller ifall Gossip Girl försvinner från tv rutan. Det känns som att det oftast är de mest kommersiella och populäraste (läs rikaste) artisterna som gnäller om att männsikor stjäl deras musik eller produktion. 

Mitt summa sumarum till min text som flummade iväg: utveckla musik och filmtjänsterna till den nivå människor är färdiga att betala för. Tills dess kommer jag fortsätta surfa in på torrentsajter (hoppsan, kommer polisen efter mig nu?).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti