lauantai 21. huhtikuuta 2012

Uppgift X - Facebook


Jag är beroende av Facebook. En hård sanning men situationen är sådan för tillfället. En svensk undersökning visade nyligen att en stor del av svenskarna känner sig ledsna och nedstämda ifall de inte har tillgång till Facebook eftersom de då känner sig uteslutna ur den sociala gemenskapen. Kände igen mig i detta. Då jag inte har chans att kolla min Facebook känns det som att jag inte har någon aning om vad som händer i mina kompiskretsar och att de inte vet vad jag håller på med. Har under den senaste tiden börjat fundera mera seriöst över mina Facebook vanor.

Vad är det som gör Facebook så addikterande? För mig är sajten framför allt ett tidsfördriv. Jag kan sitta och kolla upp människor vars liv jag egentligen inte är intresserad av bara för att jag inte har något annat att göra. Bilder, statusar och kompisar går man igenom gång för gång. Skulle kunna utnyttja min fritid till så mycket annat än internet och ändå hittar jag mig drivandes på Facebook gång efter gång. På Facebook finns trots allt så gott som alla mina vänner och bekanta och det är intressant att se vad de håller på med.

Har även börjat fundera över vad allt man får veta om mig endast genom att kolla upp mig på FB. Genom att vara min vän på sajten får man veta var jag bor, vem jag sällskapar med, vad jag studerar, om mina familjeförhållanden för att inte ens tala om mina statusar som berättar om vad jag håller på med under dagarna. Då jag konstaterade detta fick jag en sådan ångest att 250 vänner strök från min vänlista. Kände mig lättad efter det, alla raderade var människor jag inte säkert ens skulle hälsa på ifall de skulle gå emot mig på stan. Gjorde även min profil hemlig för alla som inte är vänner med mig.

Summa summarum av detta inlägg blir väl att jag tycker att alla borde ta sig en ordentlig tankeställare över Facebook. Vad delar man egentligen med sig där? Varför spenderar man så mycket tid där? Har själv kommit till slutsatsen att jag sakta men säkert borde minska på användandet av Facebook. Som tur laddade jag precis ner Wordfeud på telefonen. Därmed har jag annat att göra på bussen och på föreläsningar än att sitta och scrolla runt på Facebook.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti